verloop project en south luwanga park - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Alida Slotman - WaarBenJij.nu verloop project en south luwanga park - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Alida Slotman - WaarBenJij.nu

verloop project en south luwanga park

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alida

09 Mei 2010 | Nederland, Ommen

Hallo allemaal!!

Hoe is het in Nederland? Hier is de winter begonnen, maar het is nog rond de 30 graden. De ochtenden en avonden zijn wel kouder dan kun je een lange broek en vest aan hebben, die koude douche is dan ook niet meer zo lekker. Rond 12.00 uur houdt het water er tegenwoordig mee op, dus dan moet je ’s ochtends wel douchen als je wilt…

28 april wilden we onze les gaan geven aan de caregivers. Helaas kwamen er maar twee caregivers opdagen, hierdoor hebben we de les verzet naar woensdag 12 mei. 29 april met vier caregivers mee geweest de sloppenwijken in. Dit was weer erg ontroerend om te zien. Kleine huisjes waar zo’n 14 mensen inwonen… Waarneer je zo door die sloppenwijken heen loopt stop je bij zo veel huisjes om een patiënt te bezoeken. Zo veel mensen besmet met HIV. Wanneer je er rond loopt lopen er zo’n 30 kinderen achter je aan en roepen ‘Muzungu (betekend blanke) , how are you?’ Erg schattig! Kinderen met kapotte kleding, op blote voetjes, maar zo vrolijk.

6 mei met Leon en Marijn naar Kalitjero geweest, hier Muzey ziekenhuis bezocht. Een klein ziekenhuis op 1 uur afstand van Chipata. Een ziekenhuis met maar 7 personeelsleden en weer geen arts. Er waren vooral malaria patiënten, mensen besmet met hiv en zwangere vrouwen. Het ziekenhuis is zo arm dat alle anti-malaria op was. Een kindje van 6 jaar aan het infuus met malaria, op het randje van de dood… erg om te zien! De familieleden moeten zelf voor anti-malaria zorgen! Zo zonde dat op deze plekken niet voldoende zorg geboden kan worden door geld gebrek…

Aankomende vrijdag gaan we naar het St. Fransis ziekenhuis in Minga, hier gaan we een groter ziekenhuis bezoeken met Europese artsen en nog naar een kleiner ziekenhuis in de buurt.

Over mijn laatste uitje! Vorige week naar Soucht Luwanga wildpark geweerst. Hier in mushroom lodge geslapen. Een hele luxe lodge midden in het park! Her park is net zo groot als één derde van Nederland. We kwamen om 14.00 uur aan en om 16.00 uur begon de avond safari. Die avond olifanten, giraffen, impala’s, nijlpaarden, buffel, apen, leeuwen, hyena’s, uilen, zebra´s, whitebugs, en gnoesen gezien.

Om 18.00 uur werd het donker en scheen de gids met een lamp om ogen van beesten te zoeken. Hij herkende aan de ogen wat het was en dan reden we er op af, was erg mooi deze beesten in het wild te zien. Alleen de luipaard helaas niet gezien! Om 20.00 uur kwamen we terug en stond er een diner voor ons klaar. Heerlijk! Ik zat samen met Karin in de lodge… kon niet goed slapen door al die geluiden van de beesten om je heen. We hadden wel allemaal een bewaker voor onze lodge staan. Die ochtend werden we om half 6 geroepen voor het ontbijt. En om 6.00 uur begon de ochtend safari. Deze ochtend zebra´s, olifanten, krokodillen, nijlpaarden, heel veel bijzondere vogels, impala´s en everzwijnen gezien. Het park zelf de bomen en het landschap was ook heeel erg mooi!
Om 10.00 uur was deze safari afgelopen en stond er een lunch voor ons klaar. Hierna nog gezwommen waarbij je uitzicht had op een deel van het park en zag je olifanten, buffels, zebra´s, apen en impala´s voorbij lopen.

We zijn nu nog 4 weken in Chipata. Begin juni moeten we de eindpresentatie aan de bisschop geven… Ik begin al wel af te tellen, heb veel zin om naar huis te gaan! Nog 6 weken te gaan, dus zeker nog van genieten hier! Rond 7 juni willen we richting Zanzibar gaan reizen, daar hebben we veel zin in! Binnen deze vier weken moeten we het hospice plan geschreven hebben voor het bisdom, de laatste lessen hebben gegeven en zorgen voor een goede overdracht. Daarnaast nog verslagen maken voor school, dus nog veel te doen waardoor de tijd vast vliegt!

Ik zal binnenkort weer foto’s op mijn site zetten!

Liefs Alida :)

• 09 Mei 2010 - 18:00

Henriette:

HOi Alida,
    weer genoten van je verhaal, je blijft leuke dingen doen en beleeft iedere keer weer wat.
    Wij blijven ook via pa en ma op de hoogte, vandaag bij oma (moederdag) gehoord van ma dat je geskypt(?) hebt, maar de verbinding niet zo goed. Jammer
    Hier is verder alles goed. Muriel paar dagen bij Floor geweest hebben veel plezier gehad, als het komende zaterdag mooi weer is gaan ze samen naar Walibi.
    Wij zijn deze week terug gekomen uit Euro Disney, heel leuk gehad, heb genoten (een hele dag lang) van de leuke attracties (8-baan en de tour of terror!!).
    Dinsdag Stijn zijn verjaardag, hij heeft zijn mobiel al binnen; is al druk aan het oefenen.
    Hier is het nog lang geen zomer, wat mooi weer deze kant op is misschien een idee.
    Wens je succes met de laatste verplichtingen voor school en geniet nog van de tijd.
    Vele lieve groetjes van ons uit Ommen

• 09 Mei 2010 - 19:14

Jessica:

Lieverd!!

wat zie jij veel daar en wat een indrukken allemaal! Erg om dat allemaal te zien lijkt me.. Maar de tijd vliegt inderdaad alweer en ik verheug me er op om weer een wijntje in het mooie ommense te drinken op het terras! \

Geniet ervan he!

liefs jess

• 09 Mei 2010 - 19:23

Geert En Anita:

Hoi Alida,
    Weer een indrukwekkend verhaal. Ik hoor graag de verhalen als je terug bent. Succes met het verdere project!! En dan ook nog naar Zanzibar........geweldig!! Geniet er van, want het is heel bijzonder hetgeen je meemaakt.
    Vandaag jou pa en ma bij oma gesproken, was erg gezellig. Natuurlijk ook over jou zitten kletsen. Het ga je goed daar. Hier is alles okay. Lennard bereidt zich voor op zijn examen. Wij denken dat dit wel goed komt. Dan kan hij naar Groningen om te gaan studeren. Afgelopen week is hij al bij Jan Henk geweest om de zaak te verkennen. Zij hebben het daar erg gezellig gehad. Na de kroegentocht hebben zij lekker geslapen.
    Groetjes uit een koud Apeldoorn

• 10 Mei 2010 - 13:28

Lammy:

HOI ALIDA
    Wat een mooi verslag heb je ons laten lezen .Ik heb bewondering voor je ,hoe je het daar doet
    hier is alles goed .Aline is bezig met examen en heeft 11 mei lsd.en gala en dan leren
    Gerwin ook druk met de studie .Patrick bevalt het goed op zijn werk
    Ferry is gisteren naar oma geweest,want ik moest slapen had nachtdienst en wens je nog een mooie tijd daar
    liefs Fam Moeken

• 19 Mei 2010 - 09:52

Lammy:

Hoi Alida
    Hier even een groet uit Hardenberg .Ferry heeft weer werk in Zwolle bij scania .Dus zijn we erg blij .Hij is 19mei al begonnen
    veel liefs Ferry en Lammy en de Kids

• 19 Mei 2010 - 11:40

Kortmanjan@hotmail.c:

hallo alida vandaag je kaart gekregen leuk dat het goed klikt en dat het project ook goed gaatdat het vol kon houden zolang op een olifant te zitten nou die 7 weken kom je toch ook wel door,zou vandaag geopereerd worden maar door een communicatie tusen het ziekenhuis en mij was de medicatie niet goed moest 10 dagen voor de operatie stoppen met de assantin maar werd gezegd dat ik dan ascal moest gebruiken maar dat moest juist niet nu wqarenze bsng dat ik bloedingen zou krijgen vandaar 3 juni opname 4 juni operatie verder in ommen alles goed.
    vgr de jantjesa uit het zonnige Ommen.

• 22 Mei 2010 - 09:39

Monique:

heeejj meid!!

Wat leuk om weer een verhaal te lezen! Ook druk bezig met de laatste loodjes dus!:) Leuk man om te lezen wat je weer allemaal meemaakt! Winter met 30 graden klinkt niet verkeerd:) Hier gaat het ook nog nog 3 weekjes stage en ik ben alweer klaar! Gaat heel snel voorbij! Als je weer komt weer ff gezellig bijkletsen met genot van een rosétje op het terras lijkt me een strak plan! Hier is het nu ook lekker weer, eindelijk! haha! Geniet nog van de laatse weekjes daar, want voor dat je het weet ben je al weer thuis! Dikke kus voor jou en ik spreek je snel weer!!

(K)(K)(K) Mo

• 23 Mei 2010 - 19:15

Inge Ten Brinke:

Hoi Alida,

Wat een goed werk leveren jullie daar!! Echt petje af ;-)
    Als ik het goed begrijp kom je over ongeveer 4 weken weer naar Nederland. Ik kan me voorstellen dat je daar naar uitkijkt. Hou nog even vol en succes met jullie eindpresentatie.

Tot snel.
    Groetjes Inge

• 24 Mei 2010 - 17:41

Geert En Anita:

Hallo Alida,
    Dank voor jou mooie stoere kaart..."Leeuwentemmer!!". Je vermaakt je prima, maakt veel, maar ook wel weer zin om terug naar huis te gaan (is ook wel een goed teken). Afsluiten in Tanzania. Ik weet zeker dat ga je ook heel leuk vinden. Als je kans ziet de Ngoro-Ngoro te kunnen bezoeken, zeker doen. Is één van de mooiste natuurparken. Het is een grote oude krater. Hier zitten de big five. Veel plezier de laatste weken.
    Hier in Apeldoorn een goed pinkster weekend gehad. Fietsen, wandelen en vogels kijken bij heel mooi weer. Lennard gaat zijn laatste examen week in. Tot nu toe gaat het nog steeds goed. Hij doet in ieder geval zijn best en meer kun je niet doen. Floor heeft erg veel zin in de vakantie. Zij is nu al aan het aftellen. Zij moet nog bijna 6 weken.
    Zo dat was het weer. Vele lieve groeten uit Apeldoorn!!

• 30 Mei 2010 - 08:23

Joop Reuvecamp:

Blijf genieten van je verslagen Jammer dat die geweldige natuur wisselen blijft met ellende. Maar ik denk dat door jullie werk de ellende even wat milder wordt en dat er tenslotte structureel (wat een rot woord) iets gebeurt.
    Je zult veel geleerd hebben dat je ook na je terugkeer kunt gebruiken. Ik kijk er naar uit om gezellig aan een tafel bij Jacquino (schrijf ik het goed ?} wat te eten en drinken, maar vooral om te praten. Nog even !

Liefs van de oude Joop

• 31 Mei 2010 - 13:57

Elsemarijn:

Lieve Alida,
    Leuk je verhaal te lezen, ik herken het allemaal wel! Hier is het ook winter aan het worden! Het weekend was echt zo koud, maar nu schijnt gelukkig het zonnetje weer! Koel dat je ook al zoveel dieren hebt gezien, ik heb de luipaard ook nog niet gezien, maar die is ook wel heel moeilijk!! Nou geniet nog van de laatste weken!! Voor mij schiet het ook op, vandaag de verhuizing naar de township, wel gek hoor na bijna 9,5 maand in dit huis te hebben gewoond, om weg te gaan.. Gek dat je je dan toch zo hecht aan dingen. Nou nog veel plezier en tot over een paar weken :D

Liefsx Else