eerste paasdag - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Alida Slotman - WaarBenJij.nu eerste paasdag - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Alida Slotman - WaarBenJij.nu

eerste paasdag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Alida

04 April 2010 | Nederland, Ommen

Hallo allemaal!

Weer een berichtje vanuit Chipata! :) Vorige week met Karin naar de Nursing School geweest. Met de fietstaxi heen, omdat we wat aan de late kant waren. We hadden een gesprek met George, hij begeleid ons vanuit Nursing School, om alle onderwerpen voor de aankomende les te bespreken. Ook hebben we toen negen van de tien verpleegkunde studenten ontmoet. Met hun zullen we samen gaan werken en op een gegeven moment zullen zij de lessen zelfstandig gaan geven. Dit zodat wanneer er geen studenten uit Nederland meer zijn de lessen aan de vrijwilligers van home based care gegeven blijven worden. Toen we terug liepen van Nursing School kregen we een lift van een truck naar het internetcafé, erg grappig. Bij internetcafé verslag naar school opgestuurd. Ik liep alleen terug waardoor ik er weer heel wat vrienden bij heb! Mensen komen namelijk naast je lopen en vragen of je hun vriendin wil worden, gaat dus makkelijk hier.

Zaterdag zijn we met de hele groep naar East Point geweest een discotheek hier. Hier hebben we de verjaardag van mij en Lisanne gevierd. Ik was om 12 uur jarig in een ontzettend warme en stinkende discotheek, maar wel erg gezellig met de groep. De volgende ochtend werd ik door thuis wakker gezongen, heel leuk! ’s Avonds werden er pannenkoeken voor me gebakken. Rest van de avond gezellig buiten gezeten. Was wel apart zo mijn verjaardag te vieren zonder familie, vriendinnen en monchoutaart.

Woensdag onze tweede les gegeven. om 8.00 uur stonden we kaar om les te geven zoals afgesproken. Natuurlijk was er nog niemand, wachten dus… om 9.00 uur kwam de eerste vrijwilligster. George gebeld waar hij bleef met de studenten, nou hij was onderweg. Om 10.15 waren ze er pas! Dus na 2 uur en een kwartier wachten waren er 6 studenten, 6 vrijwilligers, verpleegkundige en George de les kon beginnen. We begonnen met uitleg over verschillende huidziekten. Hierna kaartjes uitgedeeld die ze bij elkaar moesten zoeken m.b.t. de huidziekten. Hierna pauze gehouden waarbij wij hadden gezorgd voor ranja en koekjes. Toen Stella (coördinator van home based care) de bekers terug gaf gaf ze aan de volgende keer graag cola en sinas te willen. Zo apart hoe mensen hier uit de hoek kunnen komen, maar goed… na de pauze verder gegaan met praktijk handen wassen en tot slot lengte en gewicht behandeld. We moesten veel van onze les schrappen, omdat iedereen zo laat was. Maar het was een geslaagde les, iedereen deed fanatiek mee. ’s Avonds met Marijn een filmpje buiten gekeken. Tot dat we werden gestoord door een soort van sprinkhaan maar dan vijf keer zo groot! Hij vloog alle kanten op, dus maar snel naar onze kamer gerend. Toen ik wilde gaan slapen dacht ik waar lig ik toch op. Ik gooi het van mijn bed af en schijn met mijn zaklamp, een dikke spin!!! Die beesten houden maar niet op hier.. iedere dag weer iets nieuws. Het rattengif wat we nu gebruiken helpt wel, die beesten worden daardoor zo sloom dat je ze makkelijker dood kan maken. De Zambianen hier doen dat gewoon met hun blote hand op de nek en gooien hem daarna op de grond, de Nederlandse jongens doen het nog met een stok, ik waag me er nog maar niet aan.

Donderdag zijn we naar Nursing School gegaan om de les met George te bespreken. Hij vond het erg leuk. Volgende week gaan we weer met de studenten zitten om samen een nieuwe les voor te bereiden. Na het gesprek met George kregen we van Anna (verpleegkundige van home based care) een rondleiding in het ziekenhuis, dat was super om te zien! Anders dan in Nederland, maar op hun manier gewoon goed. We liepen ook zo bij patiënten naar binnen, dat zou in Nederland niet gedaan worden zonder overleg met de patiënt. Volgende week vrijdag gaan we met Anna mee naar haar patiënten met AIDS van home based care, dan gaan we dus echt de dorpjes in, heb ik erg veel zin in.

Vandaag is het paaszondag. Father Gabriel (de dominee) zou ons om half 9 op komen halen. Om kwart over 9 kwam hij pas aan. Hij was dus te laat voor zijn eigen dienst. Met z’n allen in zijn auto kei hard over de hobbelige zandwegen! Toen we aan kwamen weer handen schudden en kregen een plekje voor in de kerk. De dienst was zo mooi! Mensen zingen, dansen, schreeuwen, wij probeerden maar mee te doen. De dienst duurde drie uur, dus weer een hele zit gehad. Na de dienst stond weer een hele maaltijd voor ons buiten klaar, super die gastvrijheid!

Aankomende woensdag tot en met dinsdag ga ik met Marijn naar de Victoria Waterfalls in Livingstone. We moeten dan met de bus van 5.00 uur richting Lusaka, dit duurt 8 uur. We weten nog niet of we in 1 keer door gaan naar Livingstone, want dat duurt nog 8 uur. Misschien gaan we overnachten in Lusaka, maar we zien wel hoe de reis loopt. We hebben er zin in, spannend met z’n tweeën! Wanneer ik er weer ben zal ik weer verslag doen :)

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie telefoontjes, smsjes, kaartjes en berichten, heel leuk!!

Allemaal fijne paasdagen!!

Liefs Alida

  • 04 April 2010 - 17:57

    Je Grote Zus!:

    Hey zusje! Leuk dat je zo snel vrienden maakt daar, iets waar je in nederland veel moeite mee hebt haha ;) Jullie geduld wordt wel enorm op de proef gesteld daar, pff, wordt er hier al moe van als ik denk zolang te moeten wachten. Klinkt goed & leuk jullie les die jullie hebben voorbereid! En de vraag om sinas en cola lijkt me vrij logisch, is toch 10x lekkerder dan ranja!! ;) Geniet nog lekker daar! Wij gaan hier aan eitjes! Eens zien wie de meeste naar binnen gaat werken! heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele dikke kus van mij

  • 04 April 2010 - 20:00

    Jess:

    Lieve Ali,
    Super dat ze daar allemaal zo gastvrij zijn..Wel irritant dat jullie elke keer zolang moeten wachten.. Hebben ze daar ook paaseitjes? Ik heb er dit jaar veel te veel gehad, zal jij geen last van hebben zeker? Vet dat jullie straks naar die waterfal gaan! Ben benieuwd! Alvast heel veel plezier!

    Liefs Jess

  • 04 April 2010 - 20:01

    Jess:

    Lieve Ali,
    Super dat ze daar allemaal zo gastvrij zijn..Wel irritant dat jullie elke keer zolang moeten wachten.. Hebben ze daar ook paaseitjes? Ik heb er dit jaar veel te veel gehad, zal jij geen last van hebben zeker? Vet dat jullie straks naar die waterfal gaan! Ben benieuwd! Alvast heel veel plezier!

    Liefs Jess

  • 05 April 2010 - 10:38

    Groentjes:

    HOi hoi Alida,
    ik heb weer genoten van je verhaal. Wij kunnen nog wat van hun gastvrijheid en rust leren. Ik hoorde van ma, dat het verslag voldoende was, goed man.
    Je draait je hand straks niet meer om voor al het ongedierte in Nederland (wespen, spinnen, muizen enz.). Niks voor mij.
    Wens je leuke dagen bij de watervallen (toch wel een beetje jaloers op wat je allemaal onderneemt) wij doen het straks met de foto's.
    Het is hier nu zonnig, moet zo aan cakejes bakken voor de traktatie morgen op school van Romee.
    Het was een gezellige drukke dag gisteren.
    Heel veel plezier nog daar kusjes van ons en tot de volgende keer.

    Fam. Groen

  • 05 April 2010 - 15:35

    Anita En Geert:

    Hoi daar,
    Afrika blijft een apart contingent. Schenk je ranja, dan willen ze cola, ben je eens op tijd zijn zij weer laat, denk je lekker alleen te kunnen lopen wil iedereen met je mee en ook nog vrienden worden. En toch is dat leuk!! Heel veel plezier bij de Victoria Waterfalls, lijkt mij fantastisch. Veel foto's maken.
    Hier is alles okay, lekkere paasdagen gehad. Morgen weer aan het werk, wel lekke kort weekje!!
    Veel reis plezier en tot de volgende mail!!
    Geert - Anita - Lennard en Floor

  • 06 April 2010 - 13:40

    Annet Pierik:

    Hey Alida,

    Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen!
    En de foto's te zien natuurlijk!
    En van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag (dat van die monchoutaart is idd jammer) !!

    Veel plezier in Livingstone, ik ben alwwer benieuwd naar je volgende verslag...
    Hoe is het met de heimwee?

    Vooral geniten hé?!

    groeten Annet


  • 06 April 2010 - 13:53

    Lotte Jan Dineke:

    hoi Alida

    wat maak je weer veel leuke dingen mee
    het is altijd weer leuk om de verhalen te lezen
    oma was hier zaterdag ook alles even laten lezen en de foto's bekeken
    zij vindt het allemaal geweldig wat jullie daar beleven
    hier is nu lekker zonnig wij zitten lekker buiten zonder ongedierte
    alleen vogel gezang super
    veel plezier bij de watervallen wij zullen het weer lezen als je terug bent
    veel plezier

  • 07 April 2010 - 14:51

    Monique:

    Ola!!

    Weer leuk om een verhaal van je te lezen! Wat leuk dat jullie naar de Victoria watervallen gaan zeg!:) lijkt me heel erg mooi, mijn stagebegeleidster zei al dat ze wel een paar kilometer lang waren!:O Ik ben gister ook op geweest voor assessment, zorgverlener en regisseur gevorderd, en gehaald! dus geen vertraging meer! dat is wel lekker. Heb je daar ook een adres, waar ik een keer een kaartje naar toe kan sturen?
    Veel plezier!!

    Liefss

  • 10 April 2010 - 09:48

    Joop Reuvecamp:

    Als je nog lang blijft zul je terug in Nederland de spinnen en ratten nog gaan missen. Dan wordt het stil !
    Hoop dat je voldoende tijd en gelegenheid hebt gehad voor Livingstone, de watervallen schijnen iets byzonders te zijn. Je ziet dat je veel moeite moet doen om iets moois te zien.
    Wens je nog veel succes en plezier.

  • 15 April 2010 - 12:33

    Caroline :

    Hee Ali!

    Hoe is ie? Echt vet leuk om te lezen dat je het zo leuk hebt en dat het goed gaat met je! Hier is het ook nog steeds leuk! Haha
    kusje

  • 17 April 2010 - 14:58

    Lotte Jan Dineke:

    Hoi Alida
    wij willen jou ook even feliciteren met de verjaardag van je ma (SARA)
    hoe was het bij de watervallen
    wij zullen het vast binnenkort lezen

    een knuffel van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Ommen

Alida in Zambia, Chipata

Recente Reisverslagen:

07 Juni 2010

laatste dag chipata

09 Mei 2010

verloop project en south luwanga park

22 April 2010

Living Stone en Project

04 April 2010

eerste paasdag

02 April 2010

foto´s
Alida

Actief sinds 14 Jan. 2010
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 20575

Voorgaande reizen:

18 Februari 2010 - 19 Juni 2010

Alida in Zambia, Chipata

Landen bezocht: